ساندویچ پنل چیست؟ انواع و کاربرد ساندویچ پنل در ساختمان

ساندویچ پنل چیست؟

ساندویچ پنل در واقع سازه هایی هستند مشابه ساندویچ که به یک دیگر متصل می‌شوند آنها در واقع ترکیب یک هسته عایق تولید شده از نوعی فوم با ورق بین دو لایه ورق فلزی از جنس آلوزینک (آلیاژ آلومینیوم و زینک)، گالوانیزه و یا آلومینیوم می باشند. جنس فوم داخلی ساندویچ پنل‌ها با یکدیگر متفاوت است ، از جمله جنس های فوم داخلی ساندویچ پنل‌ها که به صورت تزریقی بین دو لایه فلز قرار می گیرد، فوم عایق پلی یورتان، فوم عایق پلی استایرن، فوم عایق پشم سنگ، فوم عایق پشم شیشه، فوم عایق ایکس پی اس را می توان نام برد.

ساندویچ پانل
ساندویچ پنل

از این پنل ها در صنایع معماری و ساخت ساز انواع ساختمان و تاسیسات جهت کاهش هزینه ها و همچین افزایش سرعت و دقت و صرفه جویی در منابع انرژی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. درواقع ساندویچ پنل جایگزین بسیارمناسب مصالح آجری و سیمانی هستند. پنل ها به شما کمک می کنند تا سازه های محکم و همچنین سبک ومقاوم ایجاد کنید. یکی از موارد مثبتی که امروزه مورد توجه سازندگان سازه ها در مقیاس های بزرگ و کوچک قرارگرفته، کاهش وزن سازه ها می باشد که یکی از عوامل بسیارمهم در انتخاب مصالح مصرفی در پروژه ها می باشد. ساندویچ پنل ها با ویژگی و خصوصیت هایی که دارند این مشکل را به راحتی حل کرده اند. برای دیدن سایر مطالب سایه روشن کلیک کنید.

 

انواع ساندویچ پنل

ساندویچ پنل در سه نوع سفی، دیواری و سردخانه ای وجود دارد که در زیر هرکدام را برای شما شرح می‌دهیم:

 

پنل سردخانه ای

از این پنل به دلیل عایق بود گرما وسرما جهت ساخت انواع سردخانه صنعتی و یخچال ماشین های حمل مواد غذایی استفاده می شود. ساندویچ پنل سردخانه ای می تواند بهترین و مناسب ترین انتخاب برای اتاقک ها و محیط هایی باشد که نیاز به سرمایش و حفظ دما در آنها حس می شود. در واقع می توان بیان داشت از این محصول می توان برای صنعت مواد غذایی، سردخانه های کارخانه جات و محیط های صنعتی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها و بسیاری موارد مشابه بهره برد. ضخامت آنها از 6 سانتی متر تا 20 سانتی متر متغیر است. پلی یورتان مصرفی در پنل‌های سرد خانه ای از فشردگی بیشتری نسبت به پنل‌های دیواری و سقفی بر خوردار است.

ساندویچ پنل‌های سردخانه ای
ساندویچ پنل‌های سردخانه ای

در این پنل‌ها سیستم عایقیعایق حرارتی و برودتی اهمیت بیشتری دارد. فوم پلی یورتان استفاده شده در آنها از نوع B2 است ومقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد. همچنین در تولید این پنل‌ها علاوه بر ورق گالوانیزه از ورق استیل نیز به عنوان پوشش دهنده عایق پلی یورتان استفاده می شود. این ساندویچ پنل‌ها با توجه به نوع کاربری مورد استفاده در ضخامت های متفاوت و در دو نوع قفل دار و بدون قفل تولید می شوند.

 

انواع ساندویچ پنل سردخانه ای

انواع ساندویچ پنل سردخانه ای با توجه به کاربرد و مشخصات فنی که دارند، در گروه های زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سردخانه ای برای تونل انجماد
  2. سردخانه ای برای سردخانه های ثابت
  3.  برای سردخانه های زیر صفر درجه
  4. سردخانه ای برای سردخانه های بالای صفر درجه
  5. سردخانه ای برای سردخانه های متحرک
  6. سردخانه ای برای سردخانه های نگهداری مواد غذایی و میوه و سبزیجات

 

کاربرد ساندویچ پنل سردخانه ای

اینگونه ساندویچ پنل‌ها برای ساخت محیطی امن با درجه حرارت های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاربردهای مهم ساندویچ پنل‌های سردخانه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلخانه های صنعتی و خانگی
  • کانکس ها وکانتینر های یخچالی و سردخانه ای
  • ساندویچ پنل سردخانه ای
  • استفاده در کارخانجات صنعتی، انبارهای مواد غذایی و…
  • استفاده در صنایع غذایی، حیوانی و گیاهی و حتی دریایی
  • صنایع سردخانه ای مربوط به محیط های دامداری و کشاورزی
  • صنایع مواد دارویی، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، تجهیزات پزشکی

 

مزایای ساندویچ پنل سردخانه ای

  1. طول عمر بالا
  2. قابل شستشو و نظافت
  3. مقاوم در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی
  4. عایق در برابر رطوبت، حرارت و صوت
  5. مقاومت بالا در برابر آتش و حریق
  6. نصب و اجرای ساندویچ پنل به آسانی صورت می گیرد.

 

پنل سقفی

ازاین پنل در ساخت انواع سقف سوله‌ها، کارخانه‌ها، مراکز درمانی، کارگاه های تولیدی و… استفاده می‌شود. ساندویچ پنل‌های سقفی در دو نوع معمولی و ضد حریق تولید می‌شوند . ساندویچ پنل‌های سقفی به صورت یکرو ورق یکرو کاغذ، یکرو ورق یکرو نایلون، دو رو ورق و یکرو ورق یکرو فویل تولید ‌می‌شوند.

سادویچ پنل‌ های سقفی
سادویچ پنل‌ های سقفی

نوع دیگری از ساندویچ پنل سقفی تولید شده در شرکت، از یک رو با ورق و از طرف دیگر با فویل آلومینیوم یا کاغذ پوشیده شده که بهترین نوع برای سقف کاذب و پوشش روی ساختمان‌ های صنعتی و انبار های سوله محسوب می شود.

 

مشخصات ساندویچ پنل سقفی

ساندویچ پنل‌های سقفی از گام های بلند تری نسبت به ساندویچ پنل‌های دیواری برخوردار هستند و یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده است طراحی ساندویچ پنل‌های سقفی به این شکل باشد بخاطر درگیر بودن سقف با بارش‌های فصلی می باشد. ساندویچ پنل‌های سقفی و شیب ملایمی که هنگام نصب ساندویچ پنل ایجاد می کنند باعث هدایت آب به سمت پایین ساختمان می‌شود. لازم به ذکر است در کنار ساندویچ پنل سقفی از متریال دیگری به نام فلاشینگ استفاده می‌شود که لبه‌ی ساندویچ پنل نصب می شود و دور تا دور ساختمان از فلاشینگ آبرو استفاده می‌شود.

 

کاربرد های ساندویچ پنل سقفی

  1. استفاده از پنل سقفی در کانکس ها
  2. استفاده ازساندویچ پنل سقفی درپوشش سوله هاوانبار ها
  3. پوشش سقف های سالن های ورزشی
  4. -پوشش سقف های مرغداری ها و سیلوها
  5. ساندویچ پنل مخصوص سردخانه، سوله های صنعتی، ویلا های پیش ساخته

 

ویژگی های ساندویچ پنل سقفی

مواد تشکیل دهنده ی فوم میانی پنل که به هسته ی ساندویچ پنل معروف است از فوم پلی یورتان ، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه است بیشترین کاربرد را فوم پلی یورتان دارد که به دلیل ضد حریق بودن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و فولادی که در این سازه به کار می رود فلز اهن است که با روی پوشانده شده است و به آن ورق‌های گالوانیزه می‌گویند که این فولاد ‌آهن به جای قلع قرار می‌گیرد.

انواع ساندویچ‌ پنل‌‌ها
انواع ساندویچ پنل‌ ها

ورق الومینیوم، ورق الوزینک و ورق گالوانیزه در ساندویچ پنل‌های سقفی به کار می روند خاصیت بسیارمهم این ورق ها ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر خوردگی است.

 

پنل دیواری

یکی دیگر از انواع ساندویچ های پنل‌ها که به منظور پوشش برای دیواره ها از آن استفاده می شود، ساندویچ‌ پنل دیواری است که همانند دیگر پنل‌ها دارای ساختارهای ساده و مرکب است. در وسط این ساندویچ پنل‌ها یک لایه عایق وجود دارد که توسط دو لایه عایق دیگر در دو طرف ساندویچ قرار دارد.

 

انواع ساندویچ پنل‌ های دیواری

ساندویچ پنل‌های دیواری ساده
دیواری نر و مادگی
ساندویچ پنل‌های پیچ مخفی
ساندویچ پنل‌هایقفل دار

 

تفاوت انواع ساندویچ پنل‌ های دیواری

تفاوت انواع ساندویچ پنل‌ها عنوان شده در بالا در طرح و ساختار آنها است به این صورت که به عنوان مثال در ساندویچ پنل‌های ساده ساختار آن کاملا ساده است و هیچ طرحی در آن به کار گرفته نشده است ولی ساندویچ پنل‌های دیواری نر و مادگی بر خلاف نوع ساده آن نر و مادگی‌هایی دارند که به وسیله آنها طراحی می‌شود. لایه وسطی در این ساندویچ‌ها از جنس فوم پلی یورتان، فوم اکس پی اس و یا فوم پلی استایرن است.

ساندویچ‌‌ پنل‌ دیواری
ساندویچ پنل دیواری

جنس دو لایه ای که این عایق مرکزی را در بر گرفته اند از آلوزینک، گالوانیزه، کاغذ و یا نایلون است. از مزایای مهم ساندویچ پنل‌های دیواری سبک بودن آن هاست. البته این مصالح در زمان نصب و اجرا دارای سرعت بیشتری نسبت به سایر مصالح موجود در بازار هستند.

 

مزایا ساندویچ پنل ها

سبک بودن

سازگار با محیط زیست

حمل و نقل آسان و ارزان

ماندگاری و طول عمر بالا

عایق حرارتی بالا، عایق صدا

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

ایمنی بالا در برابر زلزله و آتش سوزی

سهولت و سرعت در نصب ساندویچ پنل‌ها

وجود رال رنگی ساندویچ پنل‌ها و طرح‌های مختلف

افزایش فضای مفید ساختمان به سبب ضخامت کم ساندویچ پنل‌ها

 

معایب استفاده از ساندویچ پنل

از معایب ساندویچ پنل‌ها می توان به قیمت بالاتر آن ها نسبت به سایر مصالح ساختمانی دانست.

مواد اولیه ساندویچ پنل‌ها وارداتی می‌باشد و همچنین برای تولید در ضخامت های مختلف محدودیت وجود دارد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X