سایبان ساختمان چیست؟ انواع سایبان و مزایای آنها در ساختمان

سایبان ساختمان

سایبان یک سقف ثابت یا جمع شونده است که به قسمت خارجی دیواره‌های یک ساختمان متصل می‌شود و در منازل، اماکن تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از سایبان ها می‌توانید از فضای مدنظر خود مانند تراس، بالکن، پارکینگ های بدون سقف، با کنترل میزان نور آفتاب یا محافظت در زمان بارش لذت ببرید. ناگفته نماند که سایبان‌ها یک اثر هنری محسوب می‌شوند و یک نوع المان معماری هستند که به فضای شما اعم ازپارکینگ، بالکن، تراس، استخر، رستوران، تالار، ویلا، هتل…. نمایی زیبا می‌دهد. شرکت سایه روشن سایبان و بارانگیر های بادوامی را ارائه می‌دهد برای دیدن پروژه های سایه روشن کلیک کنید.

 

مزایای استفاده از سایبان

در سایبان هایی که حالت جمع شونده دارند این امکان ایجاد می شود تا در زمان‌های تابش شدید خورشید یا باران شدید سایبان را باز کنند و حفاظتی در مقابل آنها ایجا کنند. بررسی های انجام شده نشان می دهند که هوای زیر سایبان می‌تواند تا ۲۰ درجه خنک تر باشد. همچنین عدم ورود نور مستقیم آفتاب به فضای داخل خانه ها موجب جلوگیری از گرمای زیاد و استفاده بیشتر از تهویه هوا می‌شود لازم است به این نکته اشاره کنیم که این کار باعث کاهش هزینه‌های تهویه هوا می‌شود.

سایبان ساختمان
سایبان ساختمان

سایبان ها به نوعی یک محافظ در مقابل نور خورشید برای اثاثیه منزل محسوب می‌شوند این حفاظت باعث می شود تا رنگ قالی ها ولوازم خانگی در اثر نور شدید خورشید تغییر نکند. ایجاد فضا یکی دیگر از نکات مثبت می باشد، در صورت نداشتن فضایی برای استفاده از محیط بیرون خانه یا ایجاد یک پاسیو زیبا می توانید از سایبان استفاده کنید و یا حتی به راحتی آلاچیقی کوچک جهت نشستن و دورهمی های خانوادگی بوجود آورید.

  • راحتی کودکان شما هنگام بازی در فضای باز
  • ایجاد سایه خنک و هوایی بهاری و مطبوع و کاهش دمای هوا تا 15 درجه سانتیگراد
  • کاهش مصرف انرژی
  • امنیت
  • سلامت محیط و سلامت جسمی

 

سایبان ها به عنوان یک اِلِمان معماری

نکته بسیار جالبی که درباره استفاده از سایبان ها وجود دارد این است که می توان آنها را به عنوان یک اِلِمان معماری در طراحی نما نیز استفاده کرد. سایبان های پیش ساخته پتانسیل بسیار زیادی برای فرم دهی، دیزاین و نورپردازی دارند و با کمی دقت و توجه در طراحی و ساخت سایبان های پیش ساخته نمای فوق العاده ای به فضا می‌دهد.

انواع سایبان ساختمان

اضافه کردن یک سایبان به خانه سرمایه گذاری بسیار خوبی است. سایبان ها را می توان بر روی درها، پنجره ها، پاسیوها یا روی حیاط نصب کرد. این سایبان ها مخصوصا بعد از نصب روی پنجره ها با کاهش نور خورشید و انعکاس نور بهره وری انرژی را افزایش می دهند. این روش همچنین با محافظت از شما در برابر خورشید و باران میزان استفاده شما از فضای باز را نیز افزایش می دهد. بعد از تصمیم گیری برای بهبود فضای خانه یا محل اداره خود با یک سایبان، باید سبک، پوشش و انواع سایبان را انتخاب کنید.

سایبان ساختمان
سایبان ساختمان

 

سایبان های ساختمان به دو نوع سایبان های ثابت و سایبان های متحرک تقسیم می شوند. سایبان پیش ساخته ثابت در محل هایی مثل بالای درب و پنجره ها و یا بالکن ها نصب می شود و دیگر قابل جابجایی نیست. سایبان پیش ساخته متحرک را بعد از نصب در محل نیز می توان حرکت داد. در  بسیاری از مراکز خرید و مغازه ها از سایبان های متحرک استفاده می شود تا بتوان اندازه سایبان را بر اساس تغییر جهت تابش خورشید در طول روز کنترل کرد. سایبان های متحرک نیز شامل انواع دستی و برقی است.

 

سایبان ثابت

سایبان های ساختمان ثابت بر روی قاب یا قالب چوبی و فلزی نصب می شوند و به صورت ثابت در فضای مورد نظر نصب می شوند و امکان جمع آوری و یا انتقال آن به محل دیگر وجود ندارد. سایبان ثابت دارای یک قاب جوش داده هستند که به طور دائمی به دیوار متصل می شود. این سایبان ها حرکت نمی‌کنند و جزءِ دائمی خانه یا کسب و کار شما محسوب می‌شوند

 

مزایا سایبان ثابت

  • محکم و با دوام
  • حفاظت کامل در برابر انواع آب و هوا
  • ایده آل برای مناطق کوچکتر مانند پنجره ها و درها

 

سایبان متحرک ساختمان

سایبان متحرک در واقع نوعی از نورگیر سقفی است که در موارد متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان برای باز و بسته کردن آن به صورت دستی و یا موتوری اقدام کرد. سایبان متحرک امروزه در ساختمان ها، ویلاها و سازه ها مورد استفاده قرا می‌گیرد و  طرفداران زیادی دارد. از جمله کاربردهای سایبان می توان به سایبان متحرک حیاط، سایبان متحرک پارکینگ ماشین، سایبان متحرک استخر و… اشاره کرد. در سایبان های ساختمان متحرک می توان زاویه آنها را متناسب با سلیقه و شیب دلخواهتان تغییردهید.

 

۱. سایبان متحرک تاشو

سایبان تاشو دارای کاربردهای زیادی است و در هر محوطه ای چه بزرگ و چه کوچک قابل استفاده می باشد. شما حتی می توانید در یک بالکن نیز از سایبان تاشو استفاده کنید. برای نصب سایبان تاشو می توان آن را در قسمت تراس و بالکن نصب کرد و از سایه ی آن به میزانی که مناسب است استفاده کرد. استفاده از سایبان متحرک تاشو سبب می شود تا بتوانید از پارکینگ، استخر و حیاط به بهترین نحو استفاده نمایید.

 

۲. سایبان کشویی

سایبان کشویی به خانه شما متصل می شود، اما می توان آن را باز کرد یا به عقب بر گرداند تا به میزان دلخواه شما منطقه ای را پوشش دهد. سایبان های متحرک که امروزه محبوبیت زیادی نزد مردم دارد، سایبان هایی انعطاف پذیر هستند که دارای موتور الکتریکی بوده و با فشردن دکمه ریموت کنترل از راه دور بصورت اتوماتیک از کنار یا لبه ها باز و بسته می شوند.

سایبان‌های کشویی
سایبان کشویی
یکی از نکات مهم سایبان های ساختمان ایجاد دیواره ها در زیر سایبان است که فضای باز محیط بیرون را به اتاقی برای استفاده در هر زمانی تبدیل می‌کند، که در ذخیره انرژی و کاهش هزینه ها، اثر دارد و هنگام نیاز به تهویه هوا گشوده می‌شود.
یکی از کاربردهای مهم سایبان های متحرک، استفاده از آنها برای پوشش حیاط است، ابن کاربرای نقاطی است که آفتابی هستند و در فصل تابستان استفاده از فضای ایوان و حیاط را امکان پذیر می نماید.

مزایا سایبان کشویی

  1. قابل نصب روی دیوار یا سقف
  2. قابلیت برداشته شدن در آب و هوای بد
  3. هزینه نگهداری پایین
  4. مناسب برای حیاط و ویلا

 

 سایبان پی وی سی

این سایبان ها به گونه ای طراحی می شوند که کم ترین فضا را اشغال کنند در کنار آن نیز باید بهترین کیفیت را داشته باشند. این گونه سایبان ها معمولا برای وسایلی که از جنس پی وی سی هستند استفاده می شود که به تانکر های مخازن آب یکی از آنها است. این تانکر ها از جنس های مرغوبی ساخته می شوند اما نباید نادیده گرفت که نور خورشید هر چیزی را در دراز مدت تجزیه می کند و شما باید از همان ابتدا برای حل آن راه کاری پیدا کنید. سایبان پی وی سی می تواند خیلی مفید باشد و عمر این گونه وسایل را سال ها بالا ببرد.

 

افرادی بر این عقیده هستند که نور خورشید نمی تواند به پی وی سی آسیب برساند ولی نور خورشید باعث تجزیه شدن هر چیزی در طبیعت می شود اما سرعت تجزیه به جنس عناصر نیز بستگی دارد. سرعت تجزیه شدن پی وی سی ها نسبت به بقیه کم تر است ولی به هر حال در عرض چند سال تجزیه می شود و شما باید برای این کار چاره ای بیندیشید و ان هم استفاده از سایبان پی وی سی می باشد که در مقابل نور خورشید و هر چیز دیگری مقاوم است.

این سایبان ها در طرح ها و اندازه های مختلف ساخته می شود و شما بنا به نیازی که دارید می توانید یکی از ان ها را خریداری کنید و بر روی وسیله مورد نظر خود قرار دهید. این سایبان ها بسیار سبک هستند و به راحتی می توانید ان ها را جا به جا کنید و هزینه ان ها نیز بسیار ارزان است و برای هر شخصی به صرفه است که در همان لحظه اول این نوع سایبان ها را خریداری کند.

 

پلی کربنات در سایبان ساختمان

پلی کربنات، پلاستیکی آمورف و شفاف است که مقاومت حرارتی بالایی دارد این پلاستیک تا دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد سختی بالای خود را حفظ می‌کند خواص عایق الکتریکی خوبی دارد و خود اطفاء در برابر آتش سوزی است. این پلاستیک از چگالی ۲٫۱ برخورداراست که نسبت به پلاستیک های مهندسی دیگر سبک تر است از جمله خوبی های پلی کربنات مقاومت آن در برابر رنگ پذیری است. درنگ های مختلفی تولید می‌شود و قابل شستشو است.

 

مزایای پلی کربنات تخت

  1. مقاومت پذیری زیاد در برابر ضربه های فیزیکی
  2. مقاومت داشتن در برابر گرما و سرما می باشد
  3. دارا بودن شفافیت بالا می باشد.
  4. قابلیت نصب آسان آن است.

 

سایبان پارکینگ ها

این سایبان های به گونه ای هستند که می تواند برای شما محفظه ای ایجاد کند که تابش های مضر نور خورشید به آن راه پیدا نکند. سایبان پارکینگ ها این قابلیت را دارا می باشند که خیلی سریع نصب می‌شوند. شما در مدت زمانی کمی می توانید این گونه سایبان ها را نصیب کنید و برای پارکینگ خود سایبان مجهزی را طراحی کنید. برای این که بتوانید سایبان پارکینگ حرفه ای را نصب کنید نیاز دارید که این گونه از بهترین مواد تشکیل شده باشد. برای نصب آن نیار به افراد ماهر و توانا دارید.

سایبان ‌پارکینگ
سایبان پارکینگ

خودرو ها به مواظب در برابر باران و نور خورشید نیاز اساسی به سقف ثابت دارند. جنس سایبان پارکینگ باید بسیار مرغوب باشد که بتواند سال های زیادی کاربرد داشته باشد و در برابر نور خورشید و انعکاس اشعه UV مقاوم باشد به این ترتیب باعث خنک شدن زیر سایبان می شود. پوشش سقف ثابت از اجناسی شامل پلی کربنات، پوشش های یو پی وی سی، ورق های گالوانیزه است که اغلب به کار می رود.

 

سایبان ساختمان را کجا می توان استفاده کرد؟

مکان های زیادی برای اجرای سقف ثابت وجود دارد که از قبیل منازل مسکونی، مجتمع ها بزرگ مسکونی، تجاری و اداری، باغ ها، کارخانه ها، سقف استخر ها که می توان به صورت ثابت یا متحرک اجرا نمود، تالار های پذیرایی ومجالس که علاوه بر کارایی، زیبایی خاص هم به مکان نصب شده می افزاید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X