مزایای سقف نورگیر و نورپردازی آن در ساختمان

سقف نورگیر

اگرچه نصب سقف نورگیر چندان آسان نخواهد بود و چالش هایی را به همراه خواهد داشت، ولی مزایای مختلف نصب سقف نورگیر قطعاً ارزش سرمایه گذاری خواهند داشت.سقف نورگیر به عنوان گزینه و راهکاری مدرن شناخته می شود که بسیاری از ساختمان ها برای استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی خورشید از آن بهره می جویند. انواع مختلف سقف نورگیر با اهداف مختلفی طراحی و نصب می شوند. ولی به صورت کلی، این سقف را می توان به عنوان پوششی تعریف کرد که در اشکال و با جنس های مختلفی ساخته می شود و هدف مشترک در آن ها بهره گیری محیط داخلی ساختمان از نور طبیعی خورشید است.

اگرچه استفاده از این سقف با برخی از چالش ها همراه است و نصب آن همیشه به آسانی انجام نمی شود، با این حال، به واسطة مزایای مختلفی که به همراه دارد، در طی سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده و افراد زیادی در طراحی ساختمان های خود از سقف نورگیر استفاده می کنند.

در ادامة این مطلب به معرفی مزایای مختلف استفاده از سقف نورگیر خواهیم پرداخت. پیش از شروع بحث در مورد مزایای سقف نورگیر، این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که استفاده از این نوع سقف محدودیت خاصی ندارد و از آن می توانید در ساختمان های تجاری و یا شخصی استفاده کنید. با این حال،‌ استفاده از این نوع سقف در ساختمان های تجاری و پاساژها رواج بیشتری دارد.
اگر در مورد استفاده از سقف نورگیر برای ساختمان خود تردید دارید و هنوز نمی توانید تصمیم گیری نهایی را انجام دهید، مطالعه این مزایای مختلف استفاده از سقف نورگیر می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند.

نمونه‌ای از سقف نورگیر
سقف نورگیر

 

مزایای سقف نورگیر

با استفاده از سقف نورگیر، طبعاً به انرژی کمتری برای تامین روشنایی محیط احتیاج خواهید داشت. این امر به خصوص در مورد ساختمان های تجاری بسیار مشهود است، چراکه در طول روز احتیاجی به روشنایی مصنوعی نخواهند داشت و از نور طبیعی خورشید استفاده خواهند کرد. تخمین زده می شود که استفاده از سقف نورگیر می تواند هزینه های مربوط به روشنایی و گرما محیط را تا 10 درصد کاهش دهد

استفاده از سقف نورگیر در ساختمان

.بسیاری از بیماری ها ناشی از باکتری هایی هستند که در محیط های تاریک و مرطوب (مثل زیر زمین ها) به خوبی و با سرعت رشد می کنند. نور طبیعی خورشید تا حد زیادی می تواند این باکتری ها را نابود کرده و جلوی رشد آن ها را بگیرد. به صورت کلی، نور خورشید به عنوان یکی از بهترین ضدعفونی کننده های طبیعی شناخته می شود

یکی از معضلات زندگی مدرن امروزی که طی آن بسیاری از افراد از صبح زود تا غروب آفتاب در محیط های اداری مشغول به کار هستند، عدم دریافت کافی نور خورشید است. همانطور که می دانیم نور خورشید باعث تولید ویتامین D و B1 در بدن انسان می شود؛‌ ویتامین هایی که کمبود آن ها می تواند بیماری هایی همچون راشیتیسم را با خود به همراه داشته باشد. بنابراین، با استفاده از سقف نورگیر تضمین خواهید کرد که در طول روز به مقدار کافی در معرض تابش خورشید قرار خواهید گرفت، دریافت مقدار کافی نور خورشید در طول روز باعث می شود در طول شب خواب بهتر و آرامتری را نیز تجربه کنید. که از مزایای داشتن سقف نورگیر است.

بر اساس بسیاری از تحقیقات و مطالعات انجام شده، وجود نور طبیعی در محیط های کاری باعث بهبود عملکرد و افزایش بهره وری کارکنان می شود. بنابراین، با استفاده صحیح از سقف نورگیر، محیط کاری خود را نیز می توانید بهبود ببخشید.

 

نورپردازی طبیعی

نورپردازی طبیعی همچنان به عنوان بهترین نوع سیستم نورپردازی برای طراحی داخلی ساختمان شناخته می شود. اگرچه به کارگیری نور طبیعی در داخل ساختمان امری دشوار و چالش برانگیز است، ولی در صورت نصب صحیح سقف نورگیر و استفاده صحیح از نور طبیعی، فضای داخلی شما را تا حد زیادی زیباتر خواهد ساخت. نور طبیعی رنگ ها را بهتر نشان می دهد، فضاها را بهتر به نمایش می گذارد و جزئیات معماری را برجسته می سازد.

سقف نورگیر باعث بهبود کیفیت هوا نیز خواهد شد. بسیاری از سقف های نورگیر قابلیت باز شدن به شکل پنجره را دارند و از این طریق دسترسی به هوای آزاد را مقدور می سازند. علاوه بر این، تابش نور خورشید از رشد انواع قارچ و کپک ها جلوگیری می کند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X