ساخت گلخانه؛ قسمت های مختلف جهت ساخت انواع گلخانه

ساخت گلخانه

گلخانه صنعتی، آموزشی وخانگی در طرح ها و اندازه های مختلف توسط شرکت سایه روشن بیش از یک دهه است که درکل کشور انجام میکردد. مجموعه سایه روشن در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت وتجهیز گلخانه باتوجه به صنعت روبه رشد و نیاز به به روز بودن گلخانه داران به تکنیک های ساخت و شرایط مختلف پرورش گیاهان متنوع ، سعی کرده صفرتاصد ساخت گلخانه را به عهده بگیرد.

گلخانه خانگی
گلخانه خانگی

ساخت انواع گلخانه

انواع گلخانه با توجه به شرایط مختلف جغرافیائی در دنیا وجود داشته وساخته میشود. درکشور عزیز ما ایران چند نوع گلخانه نسبت به بقیه مدل ها بیشتر استفاده میشود. ساخت گلخانه یا پوشش گلخانه با توجه به نیاز آن به چند دسته کلی تقسیم میشود:

 

1- گلخانه صنعتی

گلخانه صنعتی همانطور که از نام آن پیداست صرفا جهت تولید بیشتر و کسب سود ساخته میشود، ضمن اینکه همانند هر صنعت دیگر اشتغال زائی و بقیه فاکتورها را نیز دارد.

گلخانه صنعتی
گلخانه صنعتی

بنابراین در ساخت آن دوام بالا و مصرف کم انرژی و بهره وری بسیار حائز اهمیت است. گلخانه صنعتی در ایران اغلب برگرفته از مدل اسپانیائی می‌باشد که تجربه نشان داده با شرای جغرافیائی کشورمان نیز همخوانی دارد.

 

2- گلخانه آموزشی

گلخانه آموزشی یا گلخانه تحقیقاتی همانند گلخانه صنعتی ساخته میشود ولی دارای تاسیسات و تجهیزات پیچیده تر و گرانتر جهت تکثیر و انجام آزمایشات روی گیاهان مختلف در شرایط دمائی و نور مختلف میباشد. گلخانه آموزشی بسیار گرانتر از گلخانه صنعتی و … در می‌آید.

گلخانه آموزشی
گلخانه آموزشی

3- گلخانه خانگی

گلخانه خانگی همانطور که از اسمش پیداست گلخانه کوچکی است که در حیاط خانه در ابعاد کوچک و اغلب با استراکچر چوبی و پوشش شیشه یا نایلون ساخته میشود. نحوه ساخت گلخانه خانگی، ابعاد و اندازه و مصالح بکاررفته جهت استراکچر و پوشش نسبت به سلیقه فرد یا شرایط مالی میتواند فرق داشته باشد.

گلخانه خانگی
گلخانه خانگی

 

قسمت های مختلف و مهم جهت ساخت انواع گلخانه

1- اسکلت انواع گلخانه

جهت ساخت انواع گلخانه، ساخت اسکلت از اصلی ترین وابتدائی ترین اقدامات میباشد. انتخاب نوع اسکلت به کاربرد گلخانه، ازقبیل صنعتی، آموزشی، خانگی و شرایط جغرافیائی بستگی دارد. که این امرباعث میشود تا یکی از اسکلت های مدل اسپانیائی، پروفیل ورق گالوانیزه گرم یا چوبی انتخاب شود.

اسکلت انواع گلخانه گلخانه
اسکلت انواع گلخانه گلخانه

2- پوشش گلخانه

پوشش گلخانه نیز با توجه به نوع گلخانه متنوع میباشد. عمده پوشش گلخانه از نوع نایلون یو وی دار، ورق پلی کربنات یا شیشه میباشد. جهت پوشش گلخانه های صنعتی و آموزشی از پوشش نایلون یووی دار یا گاها ورق پلی کربنات استفاده میشود و جهت پوشش گلخانه خانگی عموما از شیشه و بعضی موارد نایلون یو وی دار وکمتر با ورق پلی کربنات استفاده میشود.

پوشش گلخانه‌ها
پوشش گلخانه

پوشش گلخانه از کلیدی ترین قسمت های ساخت انواع گلخانه میباشد. چون میزان نور مورد نیاز برای رشد گیاهان و همچنین عایق بودن پوشش به منظور تثبیت هوای گرم یا خنک تا حدود زیادی به نوع پوشش بستگی دارد.

 

3- تجهیزات در ساخت انواع گلخانه

تجهیزات انواع گلخانه شامل دستگاه تهویه گلخانه، سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه می‌باشد که با توجه به اندازه گلخانه، نوع گیاه کشت شده، اندازه گیاه، فصل و.. بعد ساخت گلخانه و پوشش گلخانه، بسیار مهم می‌باشد.

تجهیزات انواع  گلخانه‌ها
تجهیزات انواع گلخانه

از هیتر جت در انواع گلخانه های صنعتی و بخاری در گلخانه های کوچک و خانگی برای گرم نگه داشتن گلخانه استفاده میشود. واز پد و فن برای مرطوب نگه داشتن و تهویه هوای گلخانه استفاده میشود. همچنین در بعضی مدل های گلخانه مانند گلخانه مدل اسپانیائی از سیستم تهویه بازشو اتوماتیک که اغلب در قسمتی از سقف میباشد بصورت دستی و اتوماتیک استفاده میشود.

Comments (05)

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X