نصب پلی کربنات؛ نحوه نصب ورق پلی کربنات به چه صورت است؟

ورق پلی کربنات

ورق پلی کربنات از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است و در زمینه‌های قالب سازی و تغییرات حرارتی کاربرد دارد. این نوع پلاستیک‌ها به گستردگی در صنایع شیمیایی نوین کاربرد دارند از انواع آن میتوان به پلی کربنات تخت اشاره کرد. نصب ورق پلی کربنات با توجه به زاويه تابش نور خورشيد ميزان حرارت عبوري نور خورشيد را در تابستان کاهش داده و در زمستان نيز باعث نفوذ حداکثري انرژي و حرارت نور خورشيد شود.

ورق های پلی کربنات
ورق های پلی کربنات

در نتیجه کاهش هزینه، تهویه مطبوع، کاهش مصرف سوخت در زمستان اثر بسزایی دارد.

 

خصوصیات پلی کربنات

از پلی کربنات به خاطر به صرفه بودن و مقاومت بسار زیاد در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود، این ترکیب همچنین برای لنزهای عینک و در صنایع خودرو سازی و هوافضا نیز استفاده می‌شود. تولید کنندگان با اکسترود کردن پلی کربنات به اشکال پیچیده، راهی برای افزایش قدرت مواد و افزایش ویژگی های حرارتی پیدا کرده اند. این باعث می‌شود که ورق پلی کربنات یک جایگزین ارزان اما به همان اندازه مفید به جای شیشه باشد.

 

خواص شیمیایی

ورقهای پلی کربنات در درجه حرارت اتاق، و در مقابل اسیدهای الی و معدنی، روغن‌ها و محلول نمک‌های خنثی، هیدروکربن‌های آلیفاتیک و الکل‌ها مقاوم می‌باشند. مقاومت شیمیایی این ورق‌ها در مقابل بسیاری از مواد پاک‌کننده درزگیرها و چسب‌های موجود در بازار با توجه به نتایج آزمایش‌های متعدد محرز گردیده‌است.

 

مقاومت در برابر ضربه و خراش

مقاومت ضربه‌ای ورق‌های پلی کربنات ۲۵۰ برابر شیشه هم ضخامت با آن می‌باشد. انواع ورق های پلی کربنات در برابر خش و خراش در شرایط بسیار سخت آزمون، مقاومتی نزدیک به شیشه از خود نشان می‌دهد.

 

مقاومت در برابر انعطاف‌پذیری

مقاومت کششی ورق های پلی کربنات بیش از ۷۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع (N/mm²) در حد تسلیم فیزیکی این ورق ها می‌باشد، مقاومت خمشی این ورق ها در حدود ۲۵۰۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع (N/mm²) می‌باشد که از مقاومت مطلوبی به‌شمار می‌روند.

 

نصب پلی کربنات باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود!

ورق های پلی کربنات نور خورشید را جذب و در نتیجه هزینه تهویه مطبوع را در فصل گرما کاهش می‌دهند این ویژگی در زمستان نیز باعث صرفه جویی در مصرف سوخت شده است.

نصب سقف استخر با ورق پلی کربنات
نصب سقف استخر با ورق پلی کربنات

نصب ورق های پلی کربنات به دلیل خاصیت عایقی بهتر نسبت به شیشه، سالیانه می‌توان به میزان ۳۰ لیتر سوخت مایع به ازاءهر متر مربع صرفه جویی نمود.

 

اشتعال ناپذیری ورق پلی کربنات

ورق های پلی کربنات آتش نمی‌گیرد، شعله‌ور نمی‌شود و در دمای بالای حریق به آرامی ذوب می‌شود و مانع گسترش آتش شده و به صورت خود به خودی خاموش می‌شود.

 

نصب ورق پلی کربنات و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش!

این محصول به دلیل دارا بودن پوشش ضد اشعه ماوراء بنفش UV در مقابل این اشعه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و رنگ آن در اثر تابش اشعه خورشید تغییر نمی‌کند و ویژگی شفافیت خود را در مدت زمان طولانی حفظ می‌کند.

 

کاربرد ورق پلی کربنات در ساختمان

ورق پلی کربنات در بیشتر جاهایی که شیشه کاربرد دارد به عنوان یک جایگزین بهتر و ایمن تر نصب می‌شود موارد زیر از جمله کاربردهای ورق پلی کربنات است:

  •  سایبان منازل
  • سقف پاساژها
  • پنجره سقفی و نورگیرها
  • سقف پل‌های هوایی
  •  نمای ساختمان
  •  راهروهای خیابانی و عابر بانک‌ها
  • کابین آسانسور
  • ورودی ایستگاه‌های مترو
  • پارتیشن بندی و اتاقک سازی
  • پوشش استخرها
  • سقف کاذب
  • پوشش گلخانه‌ها
  • سقف استادیوم‌ها

 

زیرسازی و برش ورق های پلی کربنات تخت

ابعاد مناسب قاب برای نصب ورق های پلی‌کربنات تخت بستگی به میزان بار وارد بر آن و همچنین ضخامت ورق پلی کربنات دارد. برای برش ورق با ضخامت بالا می‌توانید از اره‌های استاندارد و مناسب ورق های پلی‌کربنات استفاده کنید و جهت برش ورق در ضخامت های زیر 2 میلی‌متر می‌توانید از کاترهای مخصوص استفاده نمایید.

ورق پلی کربنات
ورق پلی کربنات

عموماً در حین عملیات روی صفحات پلی‌کربنات نیازی به خنک کردن نیست و در صورت گرم شدن موضعی می‌توان ورق را با هوای فشرده خنک کرد. توجه داشته باشد محل برش محکم نگه داشته شود تا لبه‌ی ورق دچار شکستگی نشود.
ورق های پلی‌کربنات تخت را می‌توان با استفاده از پروفیل‌های استاندارد به هم متصل کرد و یا در قاب‌های استاندارد قرار داد. توجه داشته باشید حداقل 20 میلی‌متر از هر طرف ورق باید در قاب قرار بگیرد. هنگام نصب باید فضای کافی جهت انبساط حرارتی ورق ها در نظر گرفته شود.

 

نصب پلی کربنات مخصوص سقف

پلی کربنات سقفی نوعی است که اغلب مشخص است. اگرچه در رنگ‌های مختلفی موجود است. معمولاً از گلخانه‌ها استفاده می‌شود تا خورشید بتواند فضای داخلی را گرم کند. بدون اینکه گیاهان را در شرایط بیرونی قرار دهد. پلی کربنات می‌تواند بر روی سقف‌های خاردار یا منحنی نصب شود . به شرط اینکه شعاع منحنی مشخصات سقف را رعایت کند.

 

نحوه نصب پلی کربنات به روش دستی

اولین ورقه بام پلی کربنات را در گوشه پایین سقف که نزدیکترین جهت به سمت وزش‌های غالب است قرار دهید. این امر باعث می‌شود كه همپوشانی ورق ها در جهت باد قرار گرفته و سطح پایداری بیشتری را فراهم كند. سوراخ‌ها را، با استفاده از یک مته و یک مته مخصوص که کمی بزرگتر از اندازه بست است ، سوراخ کنید تا امکان انبساط فراهم شود.

ورق‌ های پلی‌ کربنات در معماری
ورق‌ های پلی‌ کربنات در معماری

ورق بعدی ورق را بالای قطعه اول قرار دهید، ورق اول را با 7 تا 10 سانت با هم همپوشان کنید. سوراخ‌ها را سوراخ کرده و پشت ورق را در زیر ورق وصل کنید. ادامه دهید تا به بالای سقف یا طرف دیگر یک ساختار خمیده برسید. فاصله بین همپوشانی دلخواه و لبه سقف را اندازه بگیرید. این فاصله را روی ورق نشان دهید. ورق های پلی کربنات را با یک ابزار برش دستی برش دهید. ردیف بعدی ورق را با همپوشانی ردیف قبلی توسط یک راه شروع کنید. نحوه نصب پلی کربنات پنل‌ها را در پشت بام ادامه دهید. مواد درپوش الراس آلومینیومی را به پشت بام بچسبانید و آن را با پارچه بافنده فریز کنید.

 

آیا نصب ورق پلی کربنات جایگزین مصالح ساختمانی سنتی است؟

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه‌ای مناسب به جای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی نصب می‌شود. رزین پلی کربنات در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط دکتر دانیال فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخته و در سال ۱۹۵۸ به‌طور انبوه برای اولین بار به بازار عرضه گردید. انواع ورق های ساخته شده نیز در سال ۱۹۶۸ تولید و روانه بازار شد. تنوع ساختاری ورق های پلی کربنات امکان استفاده از آن را بر روی هر نوع سازه و در جوار هر نوع مصالح ساختمانی به راحتی فراهم نموده‌است و کاربردهای وسیعی را ایجاد می‌کند. تنوع رنگ این ورق، قابلیت سایه پذیری و عبور نور آن را به میزان ۳۵ تا ۸۲ درصد امکان‌پذیر می‌نماید که از نظر طراحی و هماهنگی با رنگ سایر مصالح از گستردگی خاص برخوردار می‌باشد.

Comments (02)

  • مهدی

    نوامبر 20, 2020 / 3 سال ago

    واقعا مطالبتون عالی بود و استفاده کردم🙏🙏🙏

  • محمد اردشیری

    مارس 21, 2021 / 3 سال ago

    خیلی زیباست اطلاعات درمورد قیمت کسب کنیم تماس خواهیم گرفت

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X