اجرای سقف پاسیو و نکات قبل از اجرای آن

اطلاعاتی در مورد سقف پاسیو

اجرای سقف پاسیو یکی از بهترین روش ها برای ایجاد محیطی محفوظ و قابل استفاده در جلوی ساختمان شما است. سقف پاسیو عموماً به ساختمان می چسبد و دو دیواره نگهدارندة آن هستند. عموماً افراد بنا به دلایل مختلفی دست به این پروژه می زنند. مهم ترین مزیت استفاده از آن، محفوظ کردن محوطه پاسیو ساختمان است. محفوظ شدن پاسیو این امکان را به شما می دهد که در گرمای تابستان و یا در سرما و روزهای بارانی زمستان، کماکان به راحتی از محوطه پاسیو خود استفاده کنید.

با این حال، هنگام اجرای سقف پاسیو برخی موارد را باید در نظر داشته باشید تا این کار به بهترین نحو ممکن انجام شود و نتیجة آن نیز کاملاً رضایت بخش باشد. هنگام اجرا متوجه خواهید شد که انتخاب های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. از جنس، سایز، عملکرد و کیفیت مواد و تجهیزات گرفته، تا نوع طراحی و کارکرد آن؛ همگی جزو مواردی هستند که باید به آن ها توجه ویژه‌ای کنید. در ادامه این متن به برخی از این موضوعات خواهیم پرداخت و مواردی که هنگام اجرای سقف پاسیو باید در نظر داشته باشید را به شما معرفی خواهیم کرد.

سقف پاسیو
سقف پاسیو

هنگام اجرای سقف پاسیو باید به موارد مختلفی نظیر پوشش، میزان سایه و برخی کارکردهای دیگر نیز توجه داشته باشید. پاسیو منازل عموماً در کنار درب پشتی ساختمان است و از آنجا شروع می شود. ولی با این حال، این بخش از ساختمان شاید سایه کافی برای شما به همراه نداشته باشد. بنابراین، هنگام اجرای سقف پاسیو حتماً با یک معمار و طراح مشورت کرده و نظر او را در مورد محل ساخت جویا شوید.

 

نکاتی که قبل از اجرای سقف پاسیو باید به آن ها توجه کنید

هنگام ساخت در نظر داشته باشید که در آینده احتمالاً قرار است در این محیط غذا بخورید، استراحت کنید و یا اینکه میهمانی بگیرید. بنابراین، وجود حداکثری سایه بسیار ضروری خواهد بود. یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که هنگام مکان سنجی باید در نظر داشته باشید، توجه به قوانین ساخت و ساز و شهرداری است، چراکه برخی محدودیت ها ممکن است از سوی شهرداری اعمال شده باشد.

اگر قصد اجرای سقف پاسیو را دارید، تصمیم گیری در مورد اندازة آن یکی از مهم ترین مسائل است. سقف پاسیو شما طبعاً باید به اندازه ای باشد که بتواند فضای مورد نظر را پوشش دهد. با این حال، میزان سایه مورد نظر، فضای کافی برای ایجاد جریان هوا و تعداد و اندازة اثاثیه شما نیز در تعیین این اندازه تاثیرگذار خواهند بود.

هنگام اجرای سقف پاسیو، علاوه بر طول و عرض، به ارتفاع نیز باید توجه ویژه‌ای داشته باشید. ارتفاع سقف عموماً چیزی بین 2/5 الی 3/5 متر است. هنگام اجرای سقف پاسیو هرچه آن را کوچک تر بسازید، میزان سایه بیشتر، ولی فضا تنگ‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، هرچه سقف بلندتر باشد، فقط بازتر است ولی سایه کمتری خواهید داشت.

 

مدل سقف

تصمیم گیری در مورد مدل سقف نیز یکی دیگر از عوامل مهم است. هنگام اجرا، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود: ساخت سقف باز و یا محصور.

اجرای سقف باز این مزیت را به همراه دارد که نورگیری بهتری دارد، گردش هوا بهتر خواهد بود، چش انداز بیشتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت و اینکه احتیاجی به پنکه نخواهید داشت. از سوی دیگر، اجرای سقف محفوظ سایه بیشتری برای شما خواهد ساخت و مانع از ورود بارش باران به داخل پاسیو می شود. با این حال، عمل تهویه هوا در این مدل به خوبی انجام نمی شود و محیط داخل ممکن است خیلی گرم و یا خیلی سرد شود. بنابراین، اگر قصد ساخت پاسیو محفوظ دارید، حتماً جای یک پنکه را هم در آن تعبیه کنید.

 

اجرای سقف پاسیو

باتوجه به هدر رفتن انرژی گرمائی و سرمائی از قسمت پاسیو یا حیاط خلوت به واسطه ارتباط مستقیم با فضای بیرون و با در نظر گرفتن اینکه قیمت انرژی نیز امروزه بسیار گران است، پوشش سقف حیاط خلوت و یا اجرای سقف پاسیو به منظور استفاده از پاسیو به عنوان فضائی همچون داخل ساختمان باید طوری باشد که ضمن آب بندی در برابر بارش برف و باران، عایق گرمائی و سرمائی بودن آن نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. ولی از همه مهمتر حفظ ماهیت پاسیو است که تامین نور فضای داخل ساختمان از این قسمت میسرمی باشد.

 

جهت پوشش سقف حیاط خلوت یا اجرای سقف پاسیو یا پوشش پاسیو یا اجرای سقف کاذب حیاط خلوت طوری که بتوان از آن به عنوان اتاق استفاده نمود گزینه هائی چون اجرای سقف پلی کربنات که ورق پلی کربنات بر روی استراکچر فلزی از جنس پروفیل آهن نصب می گردد (که شرکت سایه روشن این روش پوشش برای اجرای سقف حیاط خلوت طبقه اول پیشنهاد نمی کند.) و همچنین نورگیر حبابی که آن هم بر روی استراکچر فلزی و پروفیل آهن نصب و با ایزو گام آب بندی می شود، اغلب قابل استفاده می باشد.

 

مزیت های اجرای سقف با نورگیر حبابی

پوشش سقف حیاط خلوت برای اینکه صد در صدعایق آب بندی و هم چنین عایق گرما و سرما باشد بهترین و حتی بهتر است بگوئیم تنها گزینه اجرای سقف با نورگیر حبابی (نورگیر پایه و حباب یا نورگیر کوپل ) می باشد.

از مزیت های دیگر اجرای سقف با نورگیر حبابی مقاومت ضربه ای و مقاومت بار پذیری بالای این نوع پوشش و هم چنین امکان نصب بازشو استاندارد برروی سقف حبابی جهت تهویه و دسترسی به روی سقف ( به منظور تعمیر و نگهداری نورگیرها) و دوام بالای نورگیر حبابی جهت اجرای سقف پاسیو می باشد.

 

مزیت های اجرای سقف با نورگیر حبابی
مزیت های اجرای سقف با نورگیر حبابی

حیاط خلوت با نورگیر حبابی، امکان استفاده از پاسیو را به عنوان یک اتاق میسر می سازد. هزینه و قیمت سقف پاسیو با نورگیر حبابی نسبت به سایر محصولات مشابه مانند ورق پلی کربنات و شیشه کمی گران تر می باشد ولی اجرای سقف پاسیو طبقه اول تنها با نورگیر حبابی منطقی می باشد و از استانداردهای لازم از لحاظ آب بندی ، عایق گرما و سرما، تهویه، ایمنی، دوام زیاد و… برخوردار می باشد.

اجرا و پوشش سقف پاسیو یا پوشش نورگیر ساختمان از طبقه آخر یا پشت بام علاوه بر پوشش با نورگیر حبابی، با استفاده از ورق پلی کربنات که بر روی یک سازه فلزی از جنس پروفیل آهن صاف یا نورد شده به صورت قوس دار، تونلی یا شیب دارکه با یراق آلات آلومینیوم مخصوص و چسب آکواریوم نصب و آب بندی می گردد، قابل اجرا می باشد.

 

اجرای سقف پلی کربنات در پشت بام

اجرای سقف پلی کربنات در پشت بام به علت امکان ایجاد آبچکان اطراف نورگیر وروی سقف پشت بام و همچنین داشتن فضای کافی جهت قوس دادن و ارتفاع دادن به سقف و امکان تعبیه بازشو جهت تهویه هوای زیر سقف حیاط خلوت و پاسیو و مواردی این چنین علاوه بر نورگیر حبابی، می تواند گزینه مناسبی برای اجرای سقف پاسیو وپوشش سقف حیاط خلوت و سقف نورگیر ساختمان از پشت بام باشد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X