تاریخچه پیدایش نورگیر در صنعت ساختمان

پیدایش نورگیر در صنعت ساختمان

روند ساخت نورگیرها از گذشته تا به امروز

تا آن جایی که اسناد تاریخی نشان می دهند استفاده از نورگیر در بناهای باستانی به جهت بهره مندی از نور طبیعی و تهویه هوای داخل ساختمان کاربرد داشته است.

نورگیرهای قدیمی یک حفره یا پنجره ای بوده که در سقف بنا تعبیه می شدند ,همچنین این نورگیرها می توانستند به صورت باز یا بسته اجرا شوند. نورگیرهای باز عملاً پوششی نداشتند و تنها یک حفره در سقف بوده اند اما نورگیرهای بسته توسط موادی شفاف یا نیمه شفاف از جمله شیشه پوشش داده می شدند.

پیدایش نورگیر در صنعت ساختمان
قدیمی ترین نورگیر باستانی که هنوز پابرجاست معبد چشمه پانتئون در روم باستان می باشد. این بنا بهترین بنای تاریخی حفظ شده در روم باستان است که گنبد حیرت انگیزش، بزرگترین گنبد بدون ستون درجهان است. حیرت انگیزترین بخش پانتئون گنبد عظیم آن است که به خاطر وجود حفره‌ای در مرکز شهرت دارد. تاریخ آن به سده اول پس از میلاد مسیح بر می گردد. این نورگیر باز, حدود 9متر دهنه دارد که تنها تامین کننده نور در این بنای باشکوه و حیرت انگیز باستانی است. (این بنا اکنون کلیسا کاتولیک در ایتالیا می باشد).

پس از آن استفاده از نورگیرها عموماً (برای تامین نور و تهویه مناسب) در ساختمان های مهم دولتی و شهری مثل (کلیساها ,معابد,مساجد و….)توسط معماران رایج بوده است.
با ورود به عصر جدید و دسترسی به مواد اولیه متنوع، دنیای تازه ای در عرصه معماری و طراحی سیستم های نورگیر در صنعت ساختمان بوجود آمد.

پیدایش نورگیر در صنعت ساختمان
انقلاب صنعتی پیشرفت شگرفی در تولید مصالح نوین ساختمانی از جمله آلیاژهای مختلف فلزی نظیر آهن آلات، آلومینیوم و همچنین توسعه استفاده از پلیمرهای منعطف از جمله اکرولیک، پلی کربنات را بوجود آورد. تحولات عمیقی را در گسترش استفاده از سازه های نورگیر سقفی, همچنین استفاده از نورگیرها در سایر فضاهای شهری و اختصاصی نظیر پوشش ایستگاههای اتوبوس, پنجره های سقفی, پوشش استخر, پوشش سقف و دیوارپل های عابر پیاده, پوشش آسانسور، سقف حیاط خلوت ,سقف پارکینگ متحرک و سقف پارکینگ ثابت، سایبان خودرو، بارانگیر درب و پنجره، بارانگیر محافظ کنتورها پوشش پله برقی، نورگیرهای سقفی رنگی، سقف مراکز اداری تجاری و تفریحی با طراحی و اجرای تخصصی، پوشش گلخانه ها و…) ایجاد کرد.

همچنین برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی و بهره مندی از نور طبیعی که به عنوان یکی از دغدغه های مشتریان برای خرید ملک می باشد استفاده از این نورگیرها علاوه بر مزایای فراوان گفته شده به عنوان یک پوشش موثر و کارآمد کمک شایانی به حل مشکلات فوق الذکر در صنعت ساختمان می نماید.

پیدایش نورگیر در صنعت ساختمان
شرکت سایه روشن به عنوان برترین سازنده سازه های متنوع نورگیر سقفی و پوشش های پلیمری برای پارکینگها، استخرها، فضاهای مختلف شهری و… در پیاده سازی این عنصر ساختمانی نقش موثری در کشور ایفا می کند.
شایان ذکر است شرکت سایه روشن جهت پاسخگویی به نیازهای روز مشتریان در صنعت ساختمان، تلاش کرده فعالیت واحد تحقیق و توسعه خود را صرف پیش برد و تعالی این امر نموده و آماده خدمات رسانی در این صنعت می باشد.

همه آنچه که نیاز است در طبیعت می باشد، فقط باید جستجو کرد برای بهره مندی موثر و کارآمد.

سایه روشن تلفیقی از هنر بکارگیری نور طبیعت در طرح و رنگ و پایداری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *