نورگیر حیاط خلوت

نورگیر حیاط خلوت

در قسمت انتهایی ساختمان، عموما برای تامین روشنایی لازم و همچنین تهویه هوای مناسب، فضایی وجود دارد که به آن حیاط خلوت می گویند. حیاط خلوت ها برای طبقه هم کف به عنوان بخشی از فضای مسکونی قابل استفاده است اما برای طبقات فوقانی صرفا جنبه نوردهی و تهویه هوا دارد.

نورگیرحیاط خلوت باعث ایجاد روشنایی در فضاهای اصلی مانند پذیرایی، اتاق خواب و … و فضاهای فرعی مانند آشپزخانه ساختمان می‌شود.
نور طبیعی یک فضا می‌تواند به دو صورت تامین شود:

• مورد اول : از طریق پنجره، نور طبیعی دریافت کند.
• مورد دوم : نور از طریق نورگیر حیاط خلوت یا نورگیر پاسیو تامین گردد.

شرکت سایه روشن در جهت رفع نیاز پوشش سقف حیاط خلوت و پاسیو واحدهای اداری و مسکونی از محصولات مختلف تولیدی خود، بهره می برد. برای آشنایی شما تعدادی از روش های راه حل های اجرای پوشش این سقف ها به صورت مختصر بیان می شود:

1-نورگیرهای حبابی:

نورگیرهای حبابی شکل، تولید شده توسط شرکت سایه روشن، حدود 20 سایز مختلف دارد که با رنگبندی متنوع قابل طراحی و اجرا در فضاهای نورگیر حیاط خلوت هستند. این نورگیرهای حبابی قابلیت باز شو و تهویه هوا را دارند و به واسطه نوع اجرا کاملاً فضا را آب بندی می کنند. از دیگر مزایای استفاده از این نورگیرها عمر بالا و مقاومت بسیار بالای آنها در برابر ضربه و اشعه ماوراء بنفش خورشید می باشد.

در صورت آسیب دیدن حباب نورگیرها، فقط حباب نورگیر تعویض می گردد که هزینه های نگهداری سقف نورگیر حبابی را کاهش می دهد.

نورگیر حیاط خلوت

2-ورق اکرولیک یا پلی کربنات:

استفاده از این نوع ورق ها به واسطه عدم امکان آب بندی مناسب در فضاهای محصور، از نگاه متخصصین شرکت سایه روشن مطلوب نمی باشد و توصیه ما به مشتریان عزیز استفاده از نورگیر حبابی در حیاط خلوت طبقه هم کف است. برای پوشش سقف پاسیو در طبقه آخر، امکان استفاده از ورق های اکرولیک و پلی کربنات به صورت تونلی وجود دارد.

3-سقف متحرک بازشو (شیشه ای و پارچه ای):

برای آشنایی با این مدل از پوشش سقف حیاط خلوت به گروه محصولات شرکت سایه روشن در وبسایت مراجعه فرمایید.
قوانین پوشش حیاط خلوت در ساختمان‌ها می‌توانند متنوع باشند و بسته به محل و شرایط مختلف، متفاوت باشند. در ادامه، تعدادی از قوانین مرتبط با پوشش حیاط خلوت را برای شما توضیح می‌دهیم:

ارتفاع سقف:
ارتفاع سقف حیاط خلوت نباید مزاحمتی برای طبقات بالا داشته باشد.
پوشش سقف حیاط خلوت به صورت کاملاً بسته امکان پذیر نیست و باید سقف حیاط خلوت به صورت بازشو و قابلیت تردد هوا را داشته باشد.
نوع ورق پوششی با لحاظ رنگ و جنس:
برای پوشاندن سقف حیاط خلوت، از متریال های شفاف مانند شیشه و پلاستیک استفاده کنید.

نورگیر حیاط خلوت
مجوز و رضایت ساکنین:
برای پوشش سقف حیاط خلوت یا پاسیو به صورت کاملاً بسته و استفاده از مصالحی که قابلیت باز شدن نداشته باشد نیاز به دریافت مجوزهای لازم، از شهرداری و همچنین کسب رضایت از سایر ساکنین در آپارتمان را دارد.

در ادامه جهت آشنایی شما با ضوابط و مقررات ملی ساختمان در خصوص نورگیر حیاط خلوت و نورگیر پاسیو مواردی به شرح زیر مطرح می گردد:

الف) زمین‌هایی که مساحت آن‌ها از 200 مترمربع کمتر می‌باشد، حداقل عمق نورگیر حیاط خلوت از پلاک یا گذر مجاور برای فضاهای اصلی و فرعی 2 متر می‌باشد.

ب) زمین‌هایی که مساحت آن‌ها از 200 مترمربع بیشتر باشد، در فضاهای اصلی حداقل عمق نورگیر 3 متر و در فضاهای فرعی حداقل عمق نورگیر ساختمان 2 متر می‌باشد.

پ)اگر آشپزخانه و اتاق از دو واحد مسکونی مستقل و یا آشپزخانه آن ها از یک حیاط خلوت نور می گیرند فاصله پنجره های مقابل آن ها از هم نباید کمتر از 4متر باشد.

شیشه پنجره‌های نورگیر طبقات به علت عدم اشراف می‌بایست به صورت مشجر اجرا شود.
در صورتیکه از یک نورگیر، دو یا چند واحد مسکونی مستقل نورگیری می‌کنند فاصله پنجره آن ها از هم،
نباید کمتر از ۶ متر باشد.

نکته: موارد ذکر شده با توجه به قوانین در هر منطقه قابلیت تغییر در موارد فوق وجود دارد.

سایه روشن تلفیقی از هنر بکارگیری نور طبیعت در طرح و رنگ و پایداری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *