آیا نورگیر سقفی پوششی مدرن است؟

آیا نورگیر سقفی پوششی مدرن است؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم ایجاد فضاهای نورگیر در ساختمان, به گذشته های دور باز می گردد. در زمان گذشته, عموماً نورگیرها حفره ای در سقف بودند که هیچ پوششی نداشته و در بالاترین نقطه از بنا ساخته می شدند.
این نورگیرهای سقفی نورطبیعی روز را به داخل محوطه می رساندند. قدیمی ترین نمونه باقیمانده از نورگیرهای سقفی, معبد چشمه پانتئون می باشد که کاربری این ساختمان در حال حاضر بعنوان کلیسا کاتولیک در ایتالیا است.

با گذشت زمان و توسعه صنایع شیشه, تحولی عمیق در طراحی نما و نورگیرهای سقفی در ساختمان ها ایجاد شد. معماران, نظر به اهمیت تامین نور مناسب و رایگان, نورگیرهای متعدد از جنس شیشه در فضاهای مختلف ساختمان و در طراحی خود بکار می بردند. از یک سو با توجه به خطرات احتمالی استفاده از شیشه به عنوان نورگیر و احتمال ایجاد صدمه جانی برای کاربران و از سوی دیگر توسعه صنایع شیمیایی و ساخت انواع ورق های نورگذران از جمله ورق اکرولیک و پلی کربنات که علاوه بر ایجاد امنیت در ساختمان, به مراتب فرم پذیری راحت تری نسبت به شیشه دارند. با گذشت زمان این نوع از ورق های پلیمری به عنوان پوششی شفاف, جایگزین شیشه در صنعت ساختمان شدند.

نکته مهم دیگری که می بایست مورد توجه ساختمان سازان قرار گیرد, مبحث آب بندی مناسب این نورگیر ها, در سقف و دیوارهای ساختمان است. با گذشت زمان, ابزار و امکانات نصب و آب بندی نورگیرها شکل بهتری به خود گرفت. تا اینکه در نهایت امروزه استفاده از پوشش های سقفی نورگیر در صنعت ساختمان به عنوان یک المان ثابت و کارا مورد استفاده گیرد. بدلیل طراحی بسیار ویژه نورگیرهای حبابی(skylights) از جمله نصب و آب بندی کامل آنها, نوردهی مناسب, امکان تهویه هوا, ایجاد دسترسی به روی سقف, جایگزین کردن نورگیرهای حبابی با سایر پوشش های جدید بسیار سخت می باشد. از این رو هنوز نورگیر حبابی می تواند به عنوان یک محصول بدون جایگزین ویژه, در فضاهایی که چهار طرف آن بسته است ( مثل حیاط خلوت طبقه هم کف) مورد استفاده قرار گیرد.

نورگیر سقف

جهت ساخت سقف های نورگیر مسطح و یا تونلی, متریال مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر ورق اکرولیک و ورق پلی کربنات که قبلا اشاره شد شیشه های مسلح و انواع پارچه های نورگذران مورد استفاده سازندگان این نورگیرهای سقفی است.
طراحی این مدل از سقف های نورگیر, روز به روز متنوع تر می شوند. دلیل این امر, استفاده از چارچوب ها و موتورهای متحرک, برای ساخت پوشش های سقفی نورگیر است. به هر روی معماران در ساختمان های خود که سبک طراحی مدرن را دارد, از نورگیر سقفی و حبابی و گاهاً به صورت ترکیبی استفاده می کنند. این سقف ها می تواند سقف نورگیر ثابت و یا سقف نورگیر متحرک باشند.

نورگیر سقف

نکته حائظ اهمیت در معماری مدرن, استفاده از فضاهای مشاء برای حداکثر بازدهی نور و کاهش مصرف انرژی جهت تامین نور مناسب فضاها می باشد. ترند جدید صنعت ساختمان که خروجی مدرنیته در معماری است احداث ساختمان های سبز با حداقل مصرف انرژی بوده که به جهت جلوگیری از روند گرمایش زمین, می تواند به عنوان یک عنصر کارگشا مورد توجه قرار گیرد. حتی در بسیاری از ساختمان ها بدلیل بهره گیری از نور طبیعی روز با استفاده از پوشش سقف های نورگیر امکان کشت گیاهان طبیعی فراهم شده است.

استفاده از ورق های پلی کربنات فلت و یا چند جداره, به عنوان متریال مطلوب برای کاهش مصرف انرژی جهت گرمایش ساختمان و جذب نورطبیعی شناخته می شود که روند استفاده فزاینده ای از این نوع ورق های پوششی در صنعت ساختمان سازی دارد.

شرکت سایه روشن با توجه به تجارب گذشته, می تواند پیشنهادات موثری را در زمینه ساخت نورگیرهای مورد نیاز ساختمان, در جهت تامین روشنایی فضا و یا تسهیل تهویه هوا ارائه نماید و یاری گر شما در ساخت بهینه فضای ساختمان باشد.

نورگیر سقف

سایه روشن تلفیقی از هنر بکارگیری نور طبیعت در طرح و رنگ و پایداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *