طراحی استخرهای مدرن

طراحی استخرهای مدرن و پوشش سقف استخر

با توجه به محدودیت هایی که منابع آبی و قوانین استفاده مرتبط با کنترل و بهره برداری از آنها بوجود آمده است، قطعاً طراحی بهینه استخر و پوشش سقف استخر مناسب، به عنوان یکی از عناصر اصلی ساختمان های مدرن در کانون توجه معماران و سازندگان می باشد.

در اوایل قرن بیستم، توسعه شهرنشینی باعث شد که انسان از طبیعت دور شود. حس خوبی که بعد از استفاده از فضاهایی از جمله رودخانه، دریاها و دریاچه ها به انسان می داد، باعث شد تا رفته رفته طراحی و ساخت استخر عمومی و خصوصی در فضاهای شهری رونق گیرد.
این امر با تمرکز معماران بر روی امکانات و مشاعات آبی آپارتمان ها که به شکل قالب ساخت و ساز شهری بودند بیشتر مورد توجه قرار گرفت. امروزه به ویژه در آپارتمان های لوکس همچنین ویلاهای شخصی, هتل ها و سایر اماکن مسکونی و تفریحی شاهد ساخت و توسعه سازه های آبی هستیم.

پوشش مناسب سقف استخر باعث کاهش چشمگیر در سطح هدر رفت آب استخر خواهد بود.
سطح اشغالی فضای استخر و پیوستگی آن با معماری کلی ساختمان, منتج به طراحی های متنوعی برای سازه های اصلی استخر و نوع پوشش سقف آن شده است.

طراحی استخرهای مدرن

به طور کلی استخرها را به لحاظ معماری می توان به دو شکل اجرا کرد:

1. استخرهایی با شکل هندسی منظم (مربع, مستطیل, دایره و یا چند ضلعی های متقارن)
2. استخرهایی با شکل هندسی غیر متقارن
در فضاهای مدرن و سنتی عموماً استخرها متقارن هستند و در معماری مدرن می توان شاهد استخرهایی با اشکال غیر منظم بود.
طراحی استخر مانند سایر عناصر تشکیل دهنده ساختمان متاثر از سبک مورد توجه معمار و همچنین سلیقه کارفرما می باشد. اما آنچه که به صورت استاندارد باید در نظر گرفت، معیارهای استفاده و کاربری از این المان های (عناصر) آبی سازه است.

از نگاه کاربردی استخرها انواع مختلف از عملکرد را در میان اجزا ساختمان بر عهده میگیرند که مهمترین آنها عبارتند از:

1. استخرها و حوضچه های تزیینی:

برخی از استخرها دارای کاربری عمدتا تزئینی بوده و دارای امکاناتی از جمله نورپردازی و آب فشان(فواره) هستند.
این نوع استخرها در مراکز تجاری، سیاسی و یا ساختمان های بسیار اشرافی مورد استفاده قرار می گیرد. عمق این استخرها عمدتا کمتر از 120 سانتی متر می باشد. این نوع استخرها عموماً دارای اشکال منظم و رنگهای سنتی مورد استفاده، همچون آبی فیروزه ای و آبی آسمانی هستند.

عمق کم استخرها به واسطه مسائل امنیتی و سهولت دسترسی جهت نظافت و تعمیر و نگهداری، امکانات نورپردازی و آب فشان ها می باشد.

2. استخرهای ورزشی:

نوع دوم سازه های آبی یا همان استخرهای مرتبط با شنا و فعالیت های ورزشی هستند.
استخرهای ورزشی عمدتاً دارای طول و عرض استاندارد بوده و خط کشی های منظمی دارند و امکاناتی نظیر تخته پرش (دایو) و سنسورهای ثبت حرکت و سرعت را برای استفاده ورزشکاران و داوران دارند.
این نوع از استخرها عموماً دارای سقف بلندی هستند که امکان حضور تماشاگران را در فضای استخر فراهم می کند. این استخرها همچنین دارای ابزار و استانداردهای چندگانه ای هستند که دما و وزن آب را پایش می نماید تا رکوردهای ثبت شده توسط ورزشکاران در سراسر دنیا در شرایط یکسانی ثبت شود.

3. استخرهای تفریحی:

نوع بعدی از استخرهای تفریحی و ورزشی، استخرهای عمومی و خصوصی، جهت استفاده عموم مردم می باشد. طراحی این مدل از استخرها بسته به استاندارد های سازه اصلی، متغیر می باشند و پیرو سبک معماری ساختمان است که به فراخور موضوع در آینده در این مورد صحبت خواهیم کرد.
شرکت سایه روشن به عنوان همراه شما، در کلیه ی مراحل ساخت، مشاور شما در طراحی و اجرای سقف های ثابت و متحرک استخری بوده و کلیه محصولات خود را که در همه سبک های معماری استخر قابل بازنگری و پیاده سازی هستند به مدت 5 سال گارانتی و به صورت مادام العمر همراهی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *